עמותת צליאק בישראל
Menu

ניהול המטבח הביתי


ורדה בירן, נטורופתית, מנחה סדנאות "צליאק בראש בריא"
תקציר הרצאה שניתנה בכנס הארצי של עמותת צליאק בישראל בדצמבר 2007


ורדה בירן חלקה עם משתתפי הכנס את תפיסת עולמה ואת הידע שצברה במהלך 20 שנות נסיון בתזונה ללא גלוטן ובהדרכה לתזונה בריאה בכלל.


מאמר זה מתמקד בצד המעשי של החיים בבית שיש בו בני משפחה המנועים מגלוטן:

איך מונעים זיהום סביבתי ואיפה הוא יכול להתרחש בבית?

מה הן הבעיות הראשוניות במעבר למטבח ללא גלוטן

ואיך אפשר לחיות טוב עם תזונה שאין בה גלוטן, להנאת כל בני הבית.


טיפים שאפילו לוותיקים לא מזיק לרענן.


האתגר הראשון: להתמודד עם הפאניקה

אין ספק, שהדבר הקשה ביותר בגילוי שיש לך צליאק, הוא הצורך לבצע שינוי קיצוני באורח החיים ובהרגלי היומיום. השינוי הזה, כאשר פתאום אין דרך להכין פסטה זריזה כדי להאכיל את הילדים, וקשה יותר להכין כריך או לחטוף איזה בורקס, הוא הקושי האמיתי שאתו מתמודדים הילדים והמבוגרים שמגלים שעבורם קמח הוא סכנת חיים.

זה גם הדבר הראשון שאני מתמודדת אתו בסדנאות ובייעוץ למטופלים שמגיעים אלי מקבוצה זו: ראשית כל - הפאניקה מהצורך לבצע שינוי קיצוני בשגרת החיים. אבל אחרי שאני מלמדת אותם שאפשר, בלי מאמץ גדול, לאכול טוב, לחיות טוב ולפעמים, אף לעורר את קנאת השכנים - וכל זה במסגרת תזונה בריאה ונטולת גלוטן, הפאניקה מתפוגגת אט-אט ומתחילים לגלות, שהשד אינו נורא כל כך, ושיותר מזה: הוא אפילו בריא יותר ומשמין פחות.

זה האתגר הראשון, ההתמודדות עם הפאניקה המגיעה בחלקה מקושי אובייקטיבי, אך בחלקה השני היא תוצאה של הפחד משינוי. ההתמודדות המוצלחת עוברת דרך הטמעה והפנמה של מספר עקרונות תזונתיים חדשים לתוך שגרת הבית והפיכתם למובנים מאליהם אצל המשפחה כולה.


עקרון הפרדת המזונות

הדבר ראשון שיש להתייחס אליו עם גילוי המחלה, הוא הארגון מחדש של המטבח כדי להבטיח הפרדת מזונות. שני מונחים שאתם מתחילים לשמוע עם הצטרפותכם לקהילת הצליאק, הם "זיהום משני מגלוטן" ו"אבק גלוטן". כשמדובר ביצרני המזון – מובן לנו שבמוצרים שאינם מכילים גלוטן ומיוצרים בסביבת ייצור שבה נעשה שימוש בחומרי גלם המכילים גלוטן, קיימת אפשרות סבירה שהמוצרים שאינם מכילים גלוטן יזדהמו מהגלוטן הנישא באוויר (בעיקר מקמחים) או משיירי גלוטן שדבקו בכלים או בפס הייצור. אבל מה זה אומר לגבי המטבח הפרטי שלכם? למעשה, אותו דבר. לפיכך, אני ממליצה לבצע את הצעדים הבאים:

· הפרדה באחסון מצרכים: כדאי מאוד לפנות ארון או מזווה על מנת להכניס לתוכו כל מה שתצטרכו לבישול ולאפייה ללא גלוטן. ומומלץ גם לפנות אגף במקפיא אשר ישמש למזון קפוא נטול גלוטן, בעיקר כדי למנוע בלבול.

· הפרדת כלים: עדיף לשמור כלים מיוחדים לבישול ולאפייה ללא גלוטן, כגון: לוח לחיתוך לחם, קערות פלסטיק, כלי ערבוב וכו'. כך גם לגבי טוסטר קופץ וטוסטר משולשים, אשר נוטים לצבור פירורי לחם. על מנת למנוע בלבול, מומלץ לסמן את הכלים והמדפים שהוקצו למזון ללא גלוטן במדבקות צבעוניות או בכל דרך יצירתית אחרת.

· הקפדה על נקיון: לגבי כלי הבישול הרגילים, אשר אין טעם להחזיק מהם סט נפרד, כגון סירים, קערות פיירקס, כלי חיתוך – פשוט להקפיד הקפדה מחמירה ביותר על נקיונם. כמו כן, להקפיד לנקות תחת הציפורניים לאחר הכנת מזון המכיל קמחים ופירורי גלוטן, ולנקות היטב משטחי עבודה.

 

חינוך בני הבית

לאחר שסיימתם את ההפרדה הפיזית, יש להתחיל להטמיע גם את ההפרדה התודעתית. בני הבית צריכים כולם להתרגל לכך שלא מנגבים פיתה בתוך כלי של גבינה או חומוס, ושסכין מריחה שנגעה בלחם, לא נוגעת בגבינה אלא אם נשטפה לפני כן.

משהשלמתם את החלק הזה, שהוא הקשה יותר, הגיע הזמן לדבר על המרכיבים החדשים והדומיננטיים בתזונה המשפחתית ונטולת הגלוטן.



עקרונות בחירת המרכיבים

חלקם של המוצרים ניתן להכין לבד וחלקם יהיה צורך לקנות. קל יותר להסתדר כאשר כל המוצרים שקונים ושמכינים בבית מתאימים למשפחה כולה. ככל שיותר מאכלים נטולי גלוטן מוגשים לכל המשפחה, כך הכנת המזון קלה יותר, ובנוסף, בני המשפחה הרגישים לגלוטן חשים פחות חריגים.

היריעה קצרה מלפרט את כל הרכיבים הרלוונטיים, אבל המסר החשוב, שאני רוצה להעביר, הוא העובדה שמרבית מרכיבי המזון שאנחנו אוהבים – כגון בשר, גבינות, דגים, קטניות ואפילו שוקולד של חלק מהיצרנים - אינם מכילים גלוטן, ועל כן אדם יכול לשמור על תזונה עשירה וטעימה בצורה קלה ופשוטה בתוך הבית, ולהמשיך לאכול את כל מה שהוא אוהב, גם אם הוא רגיש לגלוטן.

גם בתחום הבצק חלה התקדמות רבה, וכיום ניתן לקנות פסטות נפלאות שעשויות קמח אורז ותירס. גם תחום הקמחים החלופיים הפך זמין ומגוון, כך שניתן להכין מגוון מאפים טעימים על ידי ערבוב קמח מסוגים שונים, כגון "קונדיטור" (שהחליף את קמח "מרמולייט"), אורז, תפו"א, קורנפלור, סויה וכו'. אני מבטיחה לכם שברוב העוגות, לא תרגישו כלל בהבדל.

יחד עם זאת, במוצרים רבים, כגון רוטב סויה ותבלינים שונים, ישנו גלוטן גם בצורה סמויה. לכן אני מאוד ממליצה לאמץ את מדריך המזון שהוציאה העמותה (וכיום – גם במדריך האינטרנטי והסלולרי החדש GFGuide), וכן להקפיד על קריאת הרכיבים של כל המוצרים שבהם משתמשים.

בסופו של דבר, עיקר התזונה צריך להתבסס על תפוחי אדמה, ירקות, אורז וקטניות. כל אלו, בצירוף בשר, דגים ופירות, יוצרים תזונה משביעה, פשוטה, וזולה-יחסית, אשר הופכת את כל העניין להרבה יותר פשוט וטעים. מתכונים מתאימים כבר יש בשפע, ואני יודעת להעיד שפיתחתי רבים וטובים, פשוט מעצם הנסיון.

כמו שאני מספרת תמיד למטופלי, האמת היא שמלבד ההתחלה והפאניקה שמלווה אותה, למדנו בבית לזרום עם כל השינויים, שהפכו במרוצת הזמן לשגרה לא מסובכת. 

 
למעלה