הקו הפתוח 03-6781481
Menu

בחירת מזון נכונה בעידן מגיפות התזונה הלקויה


דורית אדלר, דיאטנית קלינית, המכהנת כמנהלת מחלקת תזונה ודיאטה בהדסה עין כרם והדסה אופטימל
הרצאתה של הדיאטנית דורית אדלר בכנס העמותה שהתקיים במרץ 2007 


הרצאתה של דורית אדלר הפתיעה את השומעים, חברי עמותת צליאק בישראל, אשר השתתפו בכנס העמותה, מכיוון בלתי צפוי.

במקום להרצות על המזונות המותרים והאסורים לחולי צליאק, כפי שהיה מקובל עד כה, במקום להזהיר מפני המזונות החשודים ולהציע חלופות ללא גלוטן,

במקום לנקוט בסגנון מרגיע ולהבטיח שגם עם צליאק לא נגזר עלינו לרעוב כל הזמן, דורית בחרה לדבר על חולי צליאק כנתונים לסכנות התזונה של העידן המודרני.


והמסר המפציר שלה:


תתמקדו בליבת התזונה הבריאה, רובה ממילא אינה מכילה גלוטן.

אל תאכלו מזונות המזיקים לבריאותכם הכללית - גם אם אינם מכילים גלוטן.

הקפידו על יצירת סביבת מזון מגינה בבית. המעיטו בצריכת בצקים.

אל תציעו לילדיכם משקאות מומתקים, עוגות וחטיפים עתירי מלח,

המכילים סוכרים, שומנים רוויים ושומני טרנס. מזון למחשבה.


אנו חיים בתקופה בה ההשמנה והסוכרת הוגדרו כבר כמגיפות והן דוהרות בקצב מדאיג. נשאלת השאלה: הכיצד, בתקופה בה יודעת הרפואה טוב יותר מאי פעם איך למנוע סוכרת (מסוג 2), מתפשטת הסוכרת בכל העולם. בארצות הברית לכשליש מהילדים המאובחנים עם סוכרת, יש סוכרת של מבוגרים. סוכרת מסוג 2 היתה מחלה בלתי מוכרת בילדים, עד שנות השמונים של המאה הקודמת.


השיטפון והמגיפה

הסיבות המרכזיות להתפשטות מה שמכונה "מגיפת התאומים" (שילוב של מגיפת ההשמנה ומגיפת הסוכרת), הינן סביבת החיים והמזון שלנו. אנו חיים בסביבה המאופיינת במעט מזון מבושל ובהרבה מזון מתועש, אשר מגיע באריזות ענק, במגוון עצום ובמחיר זול. אנו אפופים במזון בכל אשר נלך, רובו בעל צפיפות קלורית גבוהה ותכולה דלה של מכלול הרכיבים התזונתיים החיוניים. והכל קל להשגה ואינו דורש מאמץ.

אנו נחשפים למזונות אלה כבר מתחילת החיים. במחוזותינו תינוקות נחשפים לחטיף הראשון עוד טרם מלאה להם שנה! האם חטיפים אלה דומים במשהו למזון שתינוקות קיבלו לאורך ההיסטוריה האנושית? האם יש דמיון בין הרכב חטיפים אלה לחלב אם? ובכן – לא. אם הצפיפות הקלורית של חלב אם הינה כ- 67 קלוריות ל- 100 מ"ל, הצפיפות הקלורית של החטיפים, הינה כ–600-500 קלוריות ל-100גרם! כמו כן כמויות המלח בהם גדולות ולגמרי מיותרות.

כך אנו מגדלים את ילדינו כשאנחנו מרגילים אותם לצרוך "אוכל" משקיות, מרגילים אותם לכמויות מלח אדירות, ומיותר לציין שמרביתם של חטיפים אלה מכילים גם כמויות לא מבוטלות של שומנים רוויים.


חיים ביד המזון

מחקרי מפתח בעשרות השנים האחרונות, הוכיחו כי ניתן למנוע סוכרת מסוג 2 על-ידי אימוץ תזונה בריאה בשילוב פעילות גופנית. מחקרים אחרים הוכיחו כי ניתן למנוע הישנות התקפי לב, בקרב אנשים שעברו התקף לב קודם, על ידי אימוץ התזונה הים-תיכונית [ראו מסגרת]. מחקר משמעותי אחר הוכיח, כי תזונה עשירה בירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן, מונעת התפתחות יתר לחץ דם. מכלול מחקרי מפתח אלה ואחרים, הוכיחו למעשה כי חיינו תלויים במידה רבה במה שאנחנו אוכלים.

לאור המשמעות מרחיקת הלכת שעולה ממחקרים אלה, גיבש איגוד הלב האמריקאי עקרונות להרכב תזונה בריא המתאים לכלל האוכלוסייה - החל מגיל שנתיים!
 

ילדים עם גורמי סיכון של מבוגרים

 
בעבר ההנחה הייתה, שילדים יכולים לאכול הכול, ורק לקראת גיל המעבר כדאי לשנות את הרגלי התזונה. כיום אנו חיים במציאות שלאחוז גדל והולך מקרב הילדים יש גורמי סיכון זהים לאלו של מבוגרים, כדוגמת יתר לחץ דם, שומנים בדם ועד למחלות ממשיות.

יש חשיבות עצומה להבטיח שסביבת המזון בבית תהיה מבוססת בעיקר על מזונות מליבת התזונה הבריאה. סביבת מזון ביתית אשר מכילה משקאות ממותקים, עוגות, עוגיות, חטיפים למיניהם, בורקסים ומלאווח, מגדילה את הסיכון להשמנה, ובעקבותיה - לדיאטות מאוד לא רצויות. מחקרים הוכיחו כי ככל שמגוון הג'אנק גדול יותר, כך אוכלים ממנו יותר. ומאחר וכבר הוכח שהחיים ביד המזון, ההמלצות שלנו כיום שמות דגש על הוצאת המשקאות הממותקים מהבית, וכך כדאי לעשות למרבית החטיפים ומוצרי המאפה עתירי השומנים והקלוריות, הדלים ברכיבים תזונתיים חיוניים.


צליאק וההזדמנות לשיפור התזונה

 
בבתים בהם יש ילד עם צליאק, יש נטייה לאחסן כמויות עצומות של דברי מאפה, נטולי גלוטן כמובן. זאת למדתי מניסיוני וגם משיחות שקיימתי עם רקפת שפר. אך מנסיוני ולתפיסתי, יש כאן הזדמנות לשפר את התזונה של כל חברי המשפחה. כניסת תזונה ללא גלוטן למשפחתכם הינה הזדמנות לאמץ את הדיאטה הים-תיכונית, לכלול בתפריט הרבה קטניות, לשלב את הדגנים המלאים, כדוגמת אורז מלא וקינואה, עם הרבה ירקות ופירות. הקינוחים יכולים להתבסס על פירות, פירות יבשים ומידי פעם, גם על עוגות ביתיות עם קמח ללא גלוטן, יותר שמן ופחות מרגרינות ועוד ועוד.

נכון, אנו מדברים על יותר בישול ביתי וארוחות משפחתיות, אבל אלה המלצות שאני ממליצה בכל פה לכולם. הוכח כי ככל שילדים אוכלים יותר ארוחות משפחתיות, כך התזונה שלהם בריאה יותר, ולא זו בלבד אלא גם הסיכון להשמנה, להפרעות אכילה ואף להתנהגויות סיכוניות, הולך ופוחת. מנסיוני האישי למדתי שלעיתים, שווה להעסיק מישהו שיבשל פעם בשבוע, וכך יש מענה לכל העסוקים שבינינו, מה גם שלא בטוח שזה יקר יותר מלקנות את האוכל המוכן והמתועש.


לסיכום: לתפיסתי, כמו גם במצבים אחרים, אימוץ ליבת התזונה הבריאה, הינה הזדמנות לשיפור איכות התזונה של כלל המשפחה. נראה לי נכון, שרוב האוכל בבית יהיה ללא גלוטן, וקל לעשות זאת אם מאמצים את ליבת התזונה הבריאה, משתמשים יותר בחומרי גלם בסיסיים, מאמצים שיטות בישול בריאות ומהירות – ויש כאלה. בגישה כזאת, נושא החריגות קטן, איכות התזונה משתפרת ואז נותר רק להוסיף מוצרים לא גלוטן. הוופלים, החטיפים והמשקאות הממותקים - מיותרים בכל בית.

 

המסר של דורית אדלר:

"ותרו על מאפים, עוגות, ממתקים וחטיפים"

דורית אדלר מנערת אותנו בהרצאתה מחרדת הרעב התוקפת כמעט כל משפחה המצטרפת ל"מועדון הצליאק". המסר שהיא מנסה להעביר חד משמעי: אתם לא מפסידים דבר כשאינכם צורכים מזון מתועש. אל תילחמו כדי להשיג אותו. אל תאגרו מאפים, עוגות, ממתקים וחטיפים. הסופרמרקט מכיל בעיקר מזונות עתירי קלוריות, שומן רווי, שומן טרנס, סוכרים ומלח - שהם חסרי ערך תזונתי ומזיקים לבריאותכם!

היא חולקת על המסר המרגיע לכאורה, המועבר לחולי צליאק, לפיו כל מזון יכול להיות חלק מתזונתם, פרט לגלוטן. לדעתה, יש להבדיל לא רק בין מזונות שמכילים או אינם מכילים גלוטן, אלא גם בין מזונות המגנים עלינו לבין מזונות מזיקים. ומה שהיא אומרת הגיוני: גם חולי צליאק צריכים להימנע מהמזונות המזיקים לכלל האוכלוסיה ולהתמקד באלו שבכוחם להגן על הבריאות. טיפ: קרוב ככל האפשר להרכב התזונה הים-תיכונית: ירקות, פירות, קטניות, דגים, שמן זית. מוכרחים משהו מתוק? הגישו תמר, בננה או אגוזים.

למעלה
 

Login

התחברות