הקו הפתוח 03-6781481
Menu

גיוון התפריט


אורנה עצמון, דיאטנית קלינית, מ.מ מנהלת היחידה לתזונה, מרכז רפואי רבין, קמפוס בלינסון
תמצית הרצאתה בכנס שקיימה העמותה בחנוכה 2003


גדלתי בבית שבו האויב הגדול ביותר היה פירורי הלחם. כן, לאבי יש צליאק, וכמו רבים, למרות שלי עצמי אין צליאק, גם אני שייכת למשפחה הזו. כדיאטנית קלינית אני נתקלת בהיבטים שונים של ההתמודדות עם תזונה ללא גלוטן וברצוני לשים את הדגש הפעם על החשיבות ואפשרויות הגיוון במזונות הרבים המותרים לחולי הצליאק.


איסורי הרופא ואיסורי הבטן

 
בדרך כלל, כשמגיע מאובחן חדש בצליאק אל הדיאטנית, הוא מקבל רשימת איסורים: אסורה אכילת חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל [אודות הויכוח בנושא שיבולת השועל תקראו במאמר אחר בגליון זה, אף שנכון להיום אין ממליצים לחולי צליאק לאכול שיבולת שועל] . הצרה היא, שמגוון המזונות המיוצר מהדגנים האסורים הינו רחב ביותר וכולל, בין היתר, דגני בוקר, פסטות, לחמים שונים, קרקרים וחטיפים שונים. בנוסף, כידוע לכם, רבים מוצרי המזון המכילים גלוטן, החל מאבקות מרק, דרך מעדני חלב ובשר קפוא.

בעיה נוספת המוכרת לכם היטב היא, שתכולת הגלוטן לא תמיד מצויינת על האריזה, והמידע מועבר על ידי העמותה ובין החולים עצמם או על ידי שיטת "נסיון וטעיה", המובילה לויתור על אכילת מזונות מסויימים. הסכנה היא, שבסופו של יום, יכול חולה צליאק למצוא עצמו אוכל מגוון מצומצם של מזונות.

יש לו רשימה של מזונות שאינו יכול לאכול עקב תכולת הגלוטן שבהם - ויש לו מזונות שאינו אוכל, מכיוון שניסה אותם בעבר וסבל מכאבי בטן או תופעות אחרות במערכת העיכול. מזונות אלו אינם בהכרח מכילים גלוטן. יש רבים הרגישים לסוכר החלב (לקטוז) ואכילתו גורמת להם לכאב בטן, שלשול, נפיחות - כולם ביחד או כל אחד לחוד. יש אנשים שרגישים לסוכר הפירות (פרוקטוז). מצב זה, לפחות לגבי חלק מהחולים, עלול להיות מתסכל מאוד.


תזונה חסרה בויטמינים ומינרלים

 
בדרך כלל, לא חסרים קלוריות וחלבון בתפריטם של חולי הצליאק. לעומת זאת עשויים להיווצר חסרים של אותם ויטמינים בהם עשירים הדגנים, ובעיקר ויטמינים מקבוצת B. ויטמינים אלו דרושים לייצור האנרגיה בגוף – אם לייצור האנרגיה מהמזון ואם לייצור האנרגיה בתא.

בנוסף, יתכן מצב בו תכולת הסיבים התזונתיים בתפריט היומי קטנה. סיבים תזונתיים תורמים לבריאותנו, אם בהסדרת פעילות מערכת העיכול ואם בהשפעה חיובית על רמות שומני הדם והסוכר ועל רמת השובע. תכולה גבוהה יחסית של סיבים תזונתיים נמצאת דווקא במאכלים העשויים מדגנים, כגון חיטה מלאה ושיבולת שועל, ויתכן כי עם הסרתם מהתפריט, מצטמצמת ביותר כמותם בתזונתם של חולי הצליאק.



איך מאזנים ואיך מגוונים?

כדי למנוע היווצרות של חסרים אלו, יכול כל אחד לבחון את תזונתו ולהקפיד לגוון, תוך הכללת כל משפחות המזון בתזונה היומית ובחירת רכיבים שונים מכל משפחה בתפריט המשתנה מדי יום.


נבחן לרגע את משפחות המזון, ובתוכן - את הרכיבים המותרים לחולי הצליאק:

תחליפי לחם: אורז, אורז מלא או אורז בר, תירס ותפוחי אדמה והמזונות שעשויים מהם.

קטניות: רצוי מאוד לשלב קטניות בתפריט השבועי. הקטניות עשירות בסיבים תזונתיים ומהוות תחליף לדגנים. משפחה זו כוללת אפונה, עדשים, שעועית (לבנה / חומה), חומוס, סויה, פול.

ירקות ופירות: הירקות והפירות מהווים מקור משמעותי לויטמינים ולמינרלים. מומלץ לצרוך מידי יום לפחות 5 יחידות של פרי וירק. אם אינכם יכולים לאכול פירות, הירקות יספקו את אותם רכיבי מזון - רק ללא סוכר. אם אתם סובלים מעודף משקל, הפחיתו את צריכת הפירות לאחד עד שני פירות ליום ואכלו הרבה מינים של ירקות.

מוצרי חלב: גם אם קיימת אצלכם רגישות ללקטוז, יתכן שעדיין אתם יכולים לצרוך מוצרי חלב בכמות קטנה. לא כל מוצרי החלב מכילים אותה כמות לקטוז. כך, למשל, בקוטג', בגבינה צפתית, בגבינה צהובה, יש כמות לקטוז קטנה יחסית לכמות הלקטוז בחלב, בלבן ובמעדני חלב אחרים.

מכל מקום, אם אינכם מסוגלים להכליל בתזונתכם מוצרי חלב כלל, עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם לגבי נטילת תוספי סידן. מוצרי החלב הם מקור חשוב לאספקת סידן, החיוני במיוחד לילדים בגיל הגדילה. העצם נבנית עד אמצע שנות העשרים לחיים וצריכה מספקת של סידן מאפשרת לגוף ליצור עצמות עשירות במינרלים. עצמות כאלה צפופות יותר ועמידות יותר בגיל מבוגר, בו יש דלדול במינרלים בעצמות. נשים הרות ומיניקות זקוקות לכמויות ניכרות של סידן ומומלץ להיוועץ ולקחת תוספי סידן בתקופות משמעותיות אלה.

בשר, דגים, ביצים ושומנים: כדי להשלים את האכילה המאוזנת, יש לאכול בשרים ודגים, ביצים ושומנים. ויטמינים מקבוצת B מצויים גם בבשרים, אך יש להשתמש בבשר טרי ולהימנע מבשר מעובד עם תוספי גלוטן.

השומנים, בעיקר אלו המוגדרים חד ורב-רוויים, חיוניים לתפקוד הגוף שאינו יודע לייצר חלק מחומצות השומן (חומצות שומן חיוניות). יש לצרוך שומן בכמויות מתונות. מזונות שומניים לדוגמא הם: שמנים שונים (זית, קנולה, סויה, חמניות, תירס ועוד), אבוקדו, טחינה, מיונז, שקדים, אגוזים, זיתים.


ולסיום עצה: אם אתם מוצאים את עצמכם נמנעים לחלוטין מקבוצת מזון זו או אחרת, אנא פנו לדיאטנית על מנת לבצע הערכה לתפריטכם היומי ולמצוא דרכים לגיוונו.


למעלה
 

Login

התחברות