הקו הפתוח 03-6781481
Menu

לא מספיק להוציא את הגלוטן - צריך להקפיד על תזונה מאוזנת

מיכל גפן, דיאטנית קלינית

תקציר הרצאתה שניתנה בכנס ה- 3 של עמותת צליאק בישראל
שהתקיים בירושלים בסוכות 1999



מחלת הכרסת (צליאק) נגרמת עקב אי סבילות לגליאדין - חלק מחלבון החיטה (גלוטן), המצוי גם בדגנים אחרים כגון שעורה ושיפון. הטיפול בצליאק הינו תזונתי בלבד: המנעות מוחלטת מצריכת גלוטן במזון, לכל החיים.


שלבים בהפנמת עקרונות התזונה:

ניתן לחלק את ההתמודדות עם הצליאק לשלבים: שלב ראשון, מיד לאחר אבחון הצליאק: מאופיין בבלבול ותדהמה, ובעקבותיהם התעשתות ותחילת חיפוש אחר מקורות אינפורמציה. שלב זה מאופיין במוטיבציה גבוהה לצבירת ידע [מקורות המידע: ספרות מקצועית והאינטרנט, דיאטנית, שיחות עם אנשים אחרים עם צליאק, יצירת קשר עם העמותה, ביקור בחנויות המתמחות במזון "רפואי", כולל מזון ללא גלוטן], לומדים לזהות את המזונות המותרים , (מתוך טבלאות ואישורים של חברות לגבי מוצרים), מחפשים מתכונים ללא גלוטן ומנסים אותם.

לעיתים אין נכונות לקבל את העובדה כי לא ניתן "לרפא" את הצליאק, והטיפול היחיד הוא דיאטה נטולת גלוטן. חוסר הקבלה מוביל לחיפוש "פתרונות ריפוי" אלטרנטיביים. כשלון הטיפול האלטרנטיבי מביא לחזרת הסימפטומים (כאבי בטן, שלשולים, גזים וכדומה) וברור כי הטיפול לא הצליח ו"אין ברירה" וצריך לחזור לטיפול הקונבנציונאלי – דיאטה נטולת גלוטן. במקרים אחרים, כאשר אין חשים בסימפטומים, נראה כאילו הטיפול הצליח והצליאק מוגר, בעוד שלמעשה נמשך הנזק למעי. האינפורמציה הנכונה לגבי המצאות הצליאק מתקבלת רק לאחר חזרה על בדיקות דם. לבסוף מתקבל הצליאק, על כל הכרוך בטיפול התזונתי, ונכנסים לשגרת חיים ללא גלוטן.


שגרה תזונתית ובעיותיה:


אולם גם שקיעה בשגרה עשויה לגרום למספר בעיות תזונתיות:


I.        חוסר עידכון ימנע קבלת אינפורמציה חדשה, כדוגמת עדכון סטנדרטים: (ב-1989 הופחתה כמות פרולמינים – גליאדין – המותרת, פי 100 על-ידי Codex Alimentarius) אין לצרוך מעל 10 מ"ג גליאדין ליום, מכל המקורות). כמו כן, עשוי חוסר עדכון למנוע מידע בדבר שינוי בתכולת חלבונים במזונות תעשייתיים (לטוב ולרע) ולפיכך – הגבלת התפריט, ואף אכילת מזונות שגם אם בעבר לא הכילו גלוטן – היום מכילים.

II.       דיאטה נטולת גלוטן, עשויה להיות דיאטה מוגבלת וחד גונית ולפיכך עשויה ללקות בחוסר איזון תזונתי. כדי לשמור על גוף בריא חשוב, בנוסף להקפדה על מזון ללא גלוטן, לצרוך מגוון מזונות לקבלת כל אבות המזון, הויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים החשובים להתפתחות תקינה. לרוב, כמות החלבון הנצרכת תקינה עד גבוהה. (מזונות עשירים בחלבון: בשרים, דגים, ביצים, מוצרי חלב).


סידן: לעיתים עשוי להיווצר מחסור באספקת סידן, בעיקר כאשר מתפתחת רגישות לסוכר החלב (משנית לצליאק). רגישות זו פוחתת עם החלמת המעי לאחר מניעת חשיפה לגלוטן, ובהדרגה ניתן לחזור לצריכת חלב ומוצריו. רצוי להתייעץ עם דיאטנית לגבי השלבים. כיוון שחלב ומוצריו הם הספקים העיקריים לסידן, בתקופה זו חלה ירידה בצריכת הסידן וחשוב להשלים סידן ממקורות אחרים: סרדינים, שקדים ואגוזים, ירקות ירוקים, תאנים, תמרים ומשמשים טריים ויבשים, או תוספים.


ירקות ופירות: לרוב הצריכה מספקת. ירקות ופירות, בנוסף על היותם ספקים מעולים של ויטמינים ומינראלים רבים וחשובים (כדוגמת קרטנואידים, ויטמין C , חומצה פולית, אשלגן, מגנזיום וסידן), הינם מקור טוב, ונטול גלוטן, לסיבים תזונתיים, להם חשיבות בפעילות תקינה ובריאה של המעי (ללא קשר לצליאק).


דגנים: לרוב התפריט דל בדגנים, או מתרכז בתפוחי אדמה ואורז בצורות שונות – ותירס לגיוון. לעיתים נוכחות דגנים - פחמימות מורכבות – מצטמצמת לפריכיות אורז בלבד. הדגנים המכילים גלוטן (בעיקר הדגנים המלאים) מעשירים את התפריט בסיבים תזונתיים ובויטמינים מקבוצה B (6,1,2), חומצה פולית, ניאצין, מגנזיום, כרומיום ועוד.

שימוש מרובה באורז לבן וקמח על בסיס עמילן תירס (קורנפלור ומרמולייט) או עמילן תפוחי אדמה, גורם לתזונה דלה ביותר בסיבים. ניתן להעשיר את התפריט בסיבים תזונתיים, על-ידי שימוש בסוגי קמח עשירים בסיבים (כדוגמת קמח אורז מלא, קמח חומוס וקמח סויה) או בשימוש בתוספות סיבים ללא גלוטן באפיה ובבישול. גיוון האורז הלבן ותפוחי האדמה באורז מלא, קינואה ודוחן.

כמו כן ניתן להעשיר את התפריט בקטניות (אפונה, עדשים, שעועית, חומוס ופול). הקטניות עשירות מאוד בסיבים תזונתיים וכן בויטמינים (תיאמין –B1, ריבופלאווין- B2, פרידוקסין-B6  וחומצה פולית) ומינראלים (אבץ, מגנזיום, נחושת ומנגן). מקור אפשרי נוסף לויטמינים ומינראלים: אגוזים וגרעינים, המספקים, בנוסף לכמות גדולה של שומן וקלוריות, גם סידן, אבץ, מגנזיום ואשלגן. יש לזכור כי הם עשירים בשומן ובקלוריות. יש להיזהר מאגוזים וגרעינים מומלחים וקלויים (העשויים להיות גם מקומחים), עדיף לאכול "טבעי".


ולסיכום: המסר הינו חשיבות העדכון והגיוון בשמירה על דיאטה ללא גלוטן, כאמצעי יחיד לטיפול בצליאק. תזונה מגוונת תאפשר קבלת כל אבות המזון, הויטמינים, המינראלים והסיבים התזונתיים.

למעלה
 

Login

התחברות