הקו הפתוח 03-6781481
Menu

טיפים תזונתיים


ד"ר ברוריה שר, דיאטנית קלינית,  המרפאה הארצית לסוכרת נעורים,
מכבי שירותי בריאות ומכון סוכרת ברעננה


מתוך הרצאתה בכנס שקיימה העמותה, בשיתוף האגודה לסוכרת נעורים, במרץ 2005



קטניות ופחמימות: הנמצאות בבסיס פירמידת המזון של כלל האוכלוסיה, חשובות במיוחד לאיזון חולי סוכרת נעורים. מומלץ אפוא לצרוך גם קטניות, הנכנסות להגדרת הפחמימות ולחישוב המדד הגליקמי של חולי סוכרת הנעורים.

הסרת דגנים וחסרים תזונתיים: כשמסירים מהמזון חיטה, שעורה וקוואקר, קשה יותר לגוון את תזונתם של חולי צליאק וסוכרת וקיים סיכון להתפתחות חסרים בוויטמינים ובמינרלים, לצד חוסר בסיבים תזונתיים, המסייעים באיזון הסוכרת. הדגנים עשירים בויטמינים B6, B2, B1 ובחומצה פולית החיונית בין השאר למניעת מומים מולדים.

לכן מומלץ לגוון ולצרוך דגנים חלופיים המותרים הן לסוכרת והן לצליאק:

מקורות לויטמינים:

אורז מלא חשוב לסוכרתיים ולחולי צליאק כאחד, כי הוא מכיל ויטמינים ומינרלים רבים ובמיוחד ויטמיני B.

דגנים חלופיים: חשוב לגוון במידת האפשר בדגנים כגון: תירס, דוחן ודורה (על כוסמת, קינואה ואמרנט אין מספיק מחקרים ולפי הידוע, קיימת בהם לפחות סכנת זיהום משני / סביבתי).

לאופים בבית: מומלץ להעשיר את הלחמים והמאפים בקמחי אורז מלא, קמח חומוס וקמחי סויה, העשירים בסיבים ובמינרלים וכן בסיבי סלק.

למחסור ב-B12: החלקים האדומים בבשר עוף, ביצים, בשר הודו אדום. לא מומלץ לאכול כבד, שהוא מפעל הרעילות של התרנגולת או הפרה. עדיף לצרוך בשר בקר דל שומן (החלק החום). טחינה וקטניות אינם תחליף טוב לבשר כמקור לויטמין זה. בצליאק חסר מקור נוסף ל-B12.

מקורות למינרלים:

דגנים מלאים: מחקרים הראו שלאנשים האוכלים דגנים מלאים יש רמות גבוהות יותר של ויטמין E מאשר לאנשים הצורכים תוספי תזונה.

אגוזים: אגוזים, בוטנים, שקדים וגרעינים לא קלויים, מהווים מקור חשוב לסידן, אשלגן, מגנזיום ואבץ. יש לשים לב: הקלייה הופכת את השומן הצמחי שבו עשירים האגוזים, לשומן מוקשה. יש להקפיד שהאגוזים לא יהיו מקומחים. הסוכרתיים זקוקים למגנזיום גם כמשפר רגישות לאינסולין, ואילו האשלגן מונע התפתחות לחץ דם גבוה.

חלב: בתקופה הראשונה לאחר אבחון צליאק יש רגישות ללקטוז, שהוא סוכר החלב ומקובל להימנע מחלב בתחילת הדיאטה נטולת הגלוטן. אך החלב הוא מקור חלבון וסידן חשוב ביותר ויש להחזירו בהדרגה לתפריט. עקב חשיבותו גם במניעת אוסטיאופורוזיס [סיכון אחד מסיכוני סוכרת מסוג 1], למרות ששתיית כוס חלב מעלה את רמת הסוכר בדם, אין לדכא צריכת חלב על ידי ילדים.

למעלה
 

Login

התחברות